دانشگاه های صوری و گواهینامه های جعلی …

              دانشگاه های صوری و گواهینامه های جعلی ...
 آیا  دانش تبدیل به کالایی شده که قابل خرید و فروش است؟
نمونه زیر"تبلیغات در وب سایتی است که مدارک تقلبی دانشگاه را می فروشد":
(شما چهار سال از زندگی خود را برای تحصیل در مقطع کارشناسی هر روز صرف مطالعه خواهید کرد ولی تنها ظرف چند روز بدون  پرداخت هزاران دلار پرداختی برای هزینه های تحصیل  و هزینه های زندگی در دانشگاه بمنظور حفظ جایگاه تان در بازار کار  صاحب مدرک دلخواه شوید؟)
صنعت  محصولات  تقلبی طی دو دهه گذشته 10 درصد رشد کرده است ، از جمله ی این پدیده گسترده مجوزهای علمی جعلی با ارزش تجاری میلیون ها دلار و ایجاد مشکلات واقعی برای موسسات ،شرکت ها و کارفرمایان ، از جمله باج خواهی و مجازات های ناشی از مشارکت آنها در این روند،علاوه بر عواقبی که این خریداران متحمل می شوند .فرایند عرصه ی دانش و علوم کاربردی را تحت تاثیر قرارداده است.
در زمانی که رقابت در بازار کار شدت یافته است ، مدارک دانشگاهی به ابزاری قدرتمند برای تقویت رزومه  افراد تبدیل شده اند و این همان چیزی است که بسیاری از مردم در کشورهای مختلف جهان به آن متوسل می شوند :
 طبق آمارموجود سالانه بیش از 100 هزار گواهی جعلی در ایالات متحده آمریکا فروخته می شود و یک سوم آنها گواهینامه های تحصیلی هستند. در انگلستان ، مشهورترین شرکت فعال در این زمینه Axact است که بین سالهای 2013 تا 2014 بیش از 3 هزار گواهینامه جعلی  و در سال بعد بیش از 215 هزار گواهی جعلی به نام 350 مدرسه متوسطه و دانشگاههای جعلی  بادرآمد ی، تا 37.5 میلیون پوند فروخته است.
به طور کلی ، درآن کشور ، بیش از 190 دانشگاه جعلی در سال 2015 گواهی مدرک جعلی ارائه داده اند، که این مورد توسط نهادهای رسمی هشدار داده شد ، به ویژه اینکه مکانیسم های کلاهبرداری پیچیده تر و پیچیده تر می شوند این امر برخی از مقامات ملی را بر آن داشت تا برای اطمینان از حق اشتغال و محافظت از حرمت آموزش در برابر تقلب و کلاهبرداری  یک بانک اطلاعاتی حاوی  داده های  رسمی برای فارغ التحصیلان در تمام سطوح علمی ایجاد کنند.
جعل گواهینامه های آموزشی حدود 40٪ از کل پرونده های کلاهبرداری در امارات متحده عربی طی نیمه اول سال 2014 را تشکیل می داد و 100 مورد مربوط به جعل اسناد ارجاع  شده به دادگستری نیمی از مرتبط به  مدارک علمی و گواهینامه ها هستند.
در سلطان نشین عمان  وزارت آموزش و پرورش و تحصیلات عالی ، با همکاری وزارت امور خارجه ، حدود صدوپنجاه  هزار گواهینامه جعلی را فاش کرده است.
و....
با کمال تعجب ، این دنیای جعلی پر از چهره های سیاسی است که برای ارتقا جایگاه مدیریتی، حرفه ای و اجتماعی یا به دست آوردن کرسی در پارلمان به این نوع تقلب های اجتماعی متوسل می شوند - برخی از کشورها کاندیداهایی  که به داشتن مدرک دانشگاهی احتیاج دارند را شامل شده است - و این همان چیزی است که در کنیا بوسیله ی  سیاستمدار معروف آن "جوزف اویوگی" به عنوان معاون رئیس جمهور سابق ، یا سناتور میتیکا لینتوری در آمریکا اتفاق افتاده است..
در آلمان ، وزیر دفاع و یکی  ازسیاستمدار ان  مشهور آن کشور ، کارل تئودور زو گوتنبرگ ، در سال 2011 استعفا داد پس از آنکه نواقصی در  پایان نامه ی دکترای  اویافته شد وی به کپی کردن بخشهای زیادی از آن اعتراف کرد.
علاوه بر این ها دو عنصرمهم در صحنه سیاسی در اسپانیا که ادعا می کردند از دانشگاه سلطنتی کشورشان فارغ التحصیل شده اند؛" کریستینا سیفوئنتس" دبیر حزب مردم و "پابلو کاسادو" عضو پارلمان بودند، و علی رغم خواستار برکناری سیفوئنتس ، نخست وزیر  وقت در برابر این تصمیم ایستاد؟
در تلاش برای آشکار کردن میزان بدتر شدن این پدیده در سیستم آموزشی در روسیه  از طریق بررسی تصادفی پایان نامه ها در دانشگاه دولتی مسکو ، محققان گفتند که حداقل 50٪ از پایان نامه ها به سرقت رفته است ، که تقریبا 90٪ آنها از منابع مختلف کپی شده است. آنچه که باعث واکنش جدی مقامات روس در مورد برخورد با عمیق ترشدن این پدیده در کشور شد.
 توضیح اینکه : هر سال آموزش اضافی تقریباً 8 درصد سود افزایش می دهد ، بنابراین اقتصاد جهانی توجه خود را بیشتر به سهم افراد در بخش آموزش و دانش ، مهارت ها و سایر ویژگی های آنها متمرکز کرده است که ممکن است به نفع فعالیت اقتصادی باشد.اما ...تبعات نحوه ی دستیابی و کارکرد آن نیز مورد مطالعه قرار می گیرد.
مطالعه مربوطه در چندسال قبل مرکز آموزش و نیروی کار دانشگاه جورج تاون نشان داده است که تا سال 2020 ، 65٪ از مشاغل نیاز به مدرک لیسانس ، دکترا یا سایر تحصیلات  بالاتراز دبیرستان ، به ویژه در حرفه هایی متنوع با رشد سریع (علوم ، فن آوری و مهندسی) دارند. سطح علمی  دائماً در حال افزایش است به طوری که تبدیل به بخشی از سیستم اقتصادی گردیده است و بدون آن گزینه های پیش رو  محدود و دشوارتر می شوند زیرا سرمایه گذاری در سرمایه انسانی از سرمایه گذاری در سرمایه های فیزیکی مانند ماشین آلات و تجهیزات برای رشد اقتصادی مهمتر است. لذا بنظر می رسد جوامع هدفی که  از نظر اطلاعات و داده پردازی ها ضعیف نشان میدهند به  ایجاد سازمانهایی که در سرمایه گذاری در صنعت اطلاعات موثر ومفید هستند  نیازدارند  تا به آنها کمک کند تا با ترویج فرهنگ ارتقاء علمی در این جوامع علاوه بر بهره وری  به بهره مندی از  ابتکارات نوین که به بالا بردن سطح فرهنگ علمی وارائه ی راه حل ها وگسترش خدمات کمک می کنند برخوردارشده و با مفاهیم اساسی علم به روشی ساده آشنا شده و در تطبیق روزمره آن کارآ شوند.
برخی منابع :
- https://www.universitydegree.education/is-it-possible-to-buy-a-real-degree-from-an-authentic-university/-
-https://www.americanprogress.org/issues/education-postsecondary/reports/2015/02/19/105522/strengthening-our-economy-through-college-for-all/

Degree Mills-: The Billion-Dollar Industry That Has Sold Over a Million Fake Diplomas

-https://www.theguardian.com/world/2011/mar/01/german-defence-minister-resigns-plagiarism
-https://www.agencycentral.co.uk/articles/2017-04/why-fake-degrees-are-destroying-recruitment.htm
-https://gulfnews.com/uae/crime/fake-degree-could-land-you-in-jail-official-warns-1.1354407

Staggering' trade in fake degrees revealed

 عبدالمجیداورا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *